Sjuk Matilda

I Tisdags jobbade jag till kl 13..
Vid 12.15 ringer dagis och säger att Matilda är dålig..
Stressade mig till dagis för att hämta henne..
Men när jag kom fram så låg hon o sov!!!
Hade stressat helt i onödan...
Hon verkade inte speciellt dålig då utan det kom på kvällen..
Hon hade jättesvårt att andas...
Orkade nästan ingenting..Hon var vaken till midnatt..
Sen fick hon sova mellan mamma o pappa :)
Hade henne hemma på onsdagen och då var hon bra helt plötsligt, ytterst lite hosta bara...
I går (torsdag) var hon med Pierre på jobbet för jag slutade kl 12 så då hämtade jag henne..
Sen somnade Matilda ganska omgående medans jag plockade lite innan det var dags att åka på utvecklingssamtal på skolan... Det gick bra..
Sen hem o laga mat.. (Potatisgratäng och kött) Supergott..

Sen stressade jag iväg till nästa möte på Rågsvedsskolan..
Det var en överläkare som heter Nicklas Borell som föreläste om ADHD och Medicinering...
Det var en jättebra föreläsning och det är 3 st till nu under kommande veckor..
Ska bli kul..
Nu ska jag börja med att få omgivningen att förstå också och det är nog inte det lättaste!! *pust*
Han berättade bla att när man ber barnen göra något (tex bädda sängen) och dom svarar- Ja men ändå inte går in och gör det man sagt åt dom är fullständigt normalt, därför att dom hör vad du säger, men förstår oftast inte.
Det spelar ingen roll att du skäller på dom osv.
Han liknade det med samma sak som att skälla på någon som sitter i rullstol för att han den inte går uppför trappan.. Alltså..Det finns INGEN anledning att skälla för att barnet förstår inte ändå.
Föräldrarnas ansvar är att vara både förälder och personlig assistent...
ADHD och dom olika sidodiagnoserna (Asperger,ADD och Autism) ÄR ETT FUNKTIONSHINDER.
Det är säkert svårt för många att förstå eftersom mitt barn ser ut som vilket barn som helst fast han har ändå ett funktionshiner, en hjärnomognad.
Det beror alltså INTE på brist på uppfostran eller något sådant.
Man ska heller inte skälla på barnet om det kommer för sent, eftersom dom inte har någon tidsuppfattning.
Dom är även mindre intelligenta än andra barn, men har oftast något ämne som dom är bättre i än "normala" barn.
Felet som Christoffer har sitter i hans framhjärna..
Det är jätteviktigt för dom här barnen att föräldrarna samarbetar med varandra och även med övrig släkt vad det gäller att hantera barnet..
Hur barnen än beter sig så tycker oftast omgivningen att barnet aldrig är "lagom" utan alltid antingen för "mycket" eller för "lite"...

Vi fick en övning av honom.. LÄS:

* Byt penna med varandra och lägg sedan din nya penna till höger om
din väska om du fick den av en man med skägg..
Fick du den av en kvinna lägger du den till vänster om din vänstra hand om den vilar på
något bord..annars lägger du den till höger om din högra hand..
Övriga lägger pennorna mitt framför sig eller till höger om väskan om bord saknas...

Så här känner sig många med problem med arbetsminnet även vid enkla instruktioner...Särskilt muntliga!!


Christoffer har ju nu ätit sin medicin sedan i september och hans vikt går ner, inte mycket men lite.
Så läkarna har ordinerat näringsdryck till honom..Visar det sig att han inte går upp i vikt ändå kommer han att vara tvungen att sluta med medicineringen vilket skulle rasera hela hans värld..
Överläkaren på mötet skrattde åt föräldrar som skickade med sina barn frukt till skolan, han menade på att dom ska ha chockladkakor,pizza ja allt dom vill äta som är onyttigt för att dom ska gå upp i vikt..
Dom måste få särbehandlas..

Bra tips!

* Prata mindre
*Använd belöning ( straff i sista hand)
*Behåll humorn
*Prioritera
*Förutse problemsituationer
*TÄNK FUNKTIONSHINDER

Föräldrar är herdar -inte mekaniker

*Externaisera tid
* Externalisera uppgifter
*Använd direkt feed back
* Beröm önskvärt beteende
* Var närvarande även när barnet sysselsätter sig själv.
* Lek med ditt barn
* Ge syskonen föräldratid
* Ta emot hjälp när det känns övermäktigt

AA Bönen

* du store moder och fader
* Använd gränssättning och nej i princip endast när det är livsfarligt för mig eller för andra och mycket ont om tid.
*Använd istället alltid aktiv avledning med positiv underton i alla situationer där jag börjar tappa kontrollen eller verkar vara på väg åt ett olämpligt håll eller beteende

Grundläggande föräldraprinciper:

* Förstärk en positiv relation till ditt barn
* Etablera klara regler när det behövs och var konsekvent
* Ge beröm direkt när det är befogat
* Försök att förutspå problem
* Försök inte var perfekt
* Be om ursäkt till ditt barn när DU gjort något fel
* Gör något trevligt på egen hand
* Dåligt föräldraskap är inte orskaen till ADHD eller Autism

DET HJÄLPER OTROLIGT MYCKET OM MAN HAR FÖRMÅGAN ATT REGELBUNDET
TYCKA OM DESSA UTAGERANDE BARN !!

" Måste böcker"
* Explosiva barn av Ross Greene
* De otroliga åren av Carolyn Webster-Stratton
* Om dom bara kunde skärpa sig av Lisbeth Iglum Rönhovde

Jag måste säga att jag trodde inte att det var så här "illa" när vi fick diagnosen...
Jag lider såååå med mitt barn för att han ska behöva gå igenom det här..
INGEN i omgivningen förstår hur han har det och varför osv.. Och framförallt inte hur man ska bete sig,,
Älskar min Foffe ändå, Det spelar ingen roll vad han har för handikapp.. han är ändå mitt barn...

Nä nu ska jag packa för jag och Foffe åker till Norrköping/-Linköping idag..
Jag ska på klassåterträff...




Kommentarer
Postat av: nettan

Själklart älskar man FOFFE..han är ju helt underbar..Finns ingen mer omtänksam pojke...PUSS FOFFE

2008-04-11 @ 12:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback