Världens BÄSTA morfar

En intervju med morfar som gjorde av 24 NT.

Staten utreder vanvård av foster/barnhemsbarn från 1920 och framåt.

Krokeksbon Karl-Gunnar Hasselberg (min morfar) idag 84 år flyttades mellan 13 olika barnhem och fosterfamiljer mellan 5-13 års ålder.

Med en vardag som på vissa ställen innebar daglig misshandel och kärlekslös miljö. Han upplevde en barndom som har satt sina spår

- det går inte en dag utan att jag tänker på det.

Sysslomännen som jag haft att göra med anser jag ha försumat sitt jobb och inte sett till mitt bästa.

K-G lämnades i tidig ålder av sin mamma som inte kunde ta hand om honom. Det ledde till en rad av omplaceringar under hans barndom, från det att han var 5 till 13 omplacerades han inte mindre än 13 gånger.

Dels till olika barnhem och dels till olika fosterfamiljer.

Många av dom var bra men vid 5 årsålder hamna han hos en bonde som hette Karl-Erik Heddelin där han vande sig vid att bli slagen varje dag.

- Ett tillfälle frös jag om fötterna då var det en backe som vi åkte kälke och spark utför och ner till lagårn och då för att jag skulle hålla mig varm skulle jag springa oppför med sparken men jag fick inte ställa mig på och åka utför heller utan jag skulle springa nerför också och det råkade bli så att jag ställde mig på sparken och åkte en gång då var det straffpiskan som gällde.

Vid 8 årsålder en kväll på vårkanten 1932 rymde K-G från grymheten och han blev återigen omplacerad. Idag har K-G egna barn och han har ett ordnat liv, men en rotlös barndom har satt sina spår i honom och präglat hans personlighet

- Jag har varit hård mot många som jag träffat samtidigt så har jag varit så himla mjuk, alldeles för mjuk när det gällt att försvara andra, jag har haft svårt att bära dom här, andra ungars elände, för jag har själv lite gått igenom samma saker som många av mina olyckskamrater har gjort.


Dokument



Fotoalbum




Morfar som liten



Morfar



Morfar som barn




Morfar



Morfar som barn



Morfar som barn



Morfar som barn



Morfar ( Mina små barn är med uppe i hörnet också =)



Morfar



Morfar i mormor o morfars Vrum


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback